TOP10: Nadzwyczajne opony

Fünf Autoreifen rollen auf einer Straße

Uważasz, że branża oponiarska nie należy do najbardziej interesujących? Jeśli tak to jesteś w błędzie – również w tej branży producenci opon prześcigają się w innowacjach i nowoczesnych rozwiązaniach, którymi próbują zdobywać nowe rynki i klientów. Poznaj 10 najciekawszych i nadzwyczajnych innowacji w świecie oponiarskim.

1. Podświetlane opony

Świecące opony z serii Neothane do produkcji wprowadziła firma Michelin na początku lat 60. XX wieku. Źródłem oświetlenia były malutkie żarówki zamontowane w oponach wykonanych ze specjalnego kauczuku syntetycznego, podgrzewanego do temperatury ponad 200 stopni. Taka technologia budowy opon miała niewiele wspólnego z tradycyjnym sposobem ich konstruowania, ale pozwalała na ich zabarwienie dowolnym kolorem. Migoczące, różnobarwne opony, które świeciły po naciśnięciu guzika, były bardzo odważnym krokiem, jednak się nie przyjęły i szybko z nich zrezygnowano z uwagi na słabą przyczepność na mokrej nawierzchni. Kolejnym problemem w ich codziennym użyciu było zbyt mocne rozpraszanie uwagi innych kierowców i wysoka cena.

2. Opony z mniszka lekarskiego

Z myślą o pojazdach ciężarowych firma Continental wyprodukowała model opon zwany Taraxagum, który wykonano z mniszka lekarskiego. Skąd ten wybór? Przede wszystkim z kwestii praktycznych – podczas gdy tradycyjny kauczuk rośnie wyłącznie w gorącej strefie podzwrotnikowej, mniszek lekarski, z którego również da się pozyskać kauczuk, ma znacznie mniejsze wymagania i można go bez problemu hodować nawet w Europie. Opony wykonane z niego posiadają analogiczne właściwości fizyczne jak tradycyjne modele, a przy tym cechują się lepszymi właściwościami ekologicznymi. Firma Continental pracuje nad rozwojem tego typu opon i zapowiada, że już niedługo ich produkcja będzie się odbywała na masową skalę.

3. Opony do promu kosmicznego

Promy kosmiczne – podobnie jak samoloty – w fazie lądowania i startu poruszają się po ziemi na kołach wyposażonych w opony. Jednym z ich producentów jest koncern Michelin, który zajmuje się tworzeniem specjalnego ogumienia z myślą o przemyśle kosmicznym i lotniczym. Chodzi o opony radialne, w ponad 60% wytwarzane przez firmę Michelin, która opatentowała ich konstrukcję w 1946 r. Ich warstwowa budowa przyczynia się do wzrostu wytrzymałości i pozwala sprostać najwyższym standardom obowiązującym w przemyśle kosmicznym. Jako właściciel patentu na produkcję opon radialnych, Michelin jest ich wyłącznym dostawcą dla NASA, od lat 60. XX w. wyposażając w ogumienie promy kosmiczne.

4. Największa opona świata

Wysoka na 4 m i szeroka na 1,5 m opona o wadze przekraczającej 5 ton? Wypuszczając model XDR 59/80 R 63, firma Michelin udowodniła, że to realne. Ta niezwykła opona, przygotowana z myślą o ogromnych ciężarówkach pracujących w największych kopalniach świata, ma dokładnie 63 cale i potrafi udźwignąć pojazd ważący nawet 100 ton. Prawdziwy tytan pracy.

5. Omni Wheel

Omni Wheel to specjalna felga wraz z oponą, wyposażona w autonomiczny napęd, który potrafi rozpędzić auto do prędkości 1,5 km/h w dowolnym kierunku i pod dowolnym kątem. Po co to wszystko? Po to, żeby móc poruszać się w bok. Dzięki Omni Wheel samochód może jeździć nie tylko do przodu i do tyłu z większymi lub mniejszymi odchyleniami w prawo lub w lewo, ale również bezpośrednio w bok – bez przekręcania kierownicy. To rozwiązanie ma na celu ułatwienie parkowania i rzeczywiście dobrze spełnia swoją rolę, jednak nie wydaje się, żeby w najbliższym czasie opony Omni Wheel miały wejść do masowej produkcji. Jego twórcą jest bowiem szerzej nieznany kierowca ciężarówki William Liddiard, co przy braku zainteresowania ze strony wielkich koncernów uniemożliwia wprowadzenie opon do masowej sprzedaży. Główne ograniczenia to niewielka prędkość (1,5 km/h) i trudność z bezpiecznym wyprofilowaniem.

6. Nokiany z wysuwanymi kolcami

Automatyka zagościła również w branży oponiarskiej, czego dowodzi jeden z modeli firmy Nokian, przeznaczony dla samochodów z kategorii SUV. Wyposażono go w automatycznie wysuwające i chowające się kolce, których zadanie polega na poprawie przyczepności w trudnych, zimowych warunkach. Dzięki temu, że kolce są ukrywane, można bez konsekwencji korzystać z nich tam, gdzie to legalne i chować w krajach, w których ich używanie jest zabronione lub obarczone dodatkowymi opłatami. Nie mówiąc o tym, jak wiele wysiłku można oszczędzić bez konieczności zakładania i zdejmowania łańcuchów. Działanie technologii jest bardzo proste: kolce umieszczone w specjalnych otworach w oponie wysuwają i chowają się po naciśnięciu guzika znajdującego się po lewej strony kierownicy. Data rozpoczęcia sprzedaży opon Nokian nie jest jeszcze znana.

7. Opony Lego

Michelin, Continental, Bridgestone, który z wymienionych producentów opon produkuje ich najwięcej? Jak się okazuje, żaden z powyższych. Jak się okazuje największym producentem jest znany koncern Lego, kojarzony ze sprzedażą i produkcją popularnych klocków do zabawy. Wytwarza on ok. 320 milionów sztuk opon rocznie. Są to oczywiście ich miniaturowe odpowiedniki przeznaczone dla pojazdów zbudowanych z kloców.

8. Opony pancerne

Opony pancerne produkuje się dla specjalnie przygotowanych limuzyn VIP-ów i najbogatszych ludzi na świecie. Zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa – nie wybuchają, nie da się ich przebić i posiadają dodatkowe wzmocnienia. Ich niezawodność minimalizuje lub wręcz uniemożliwia ryzyko wypadku z powodu awarii ogumienia. Odpowiednie właściwości uzyskuje się poprzez zastosowanie twardszych materiałów, które uniemożliwiają odkształcenia, np. pod wpływem ciał obcych. Z kolei specjalny pierścień na feldze stanowi gwarancję, że opona nie ześlizgnie się nawet po przebiciu.

9. Opona, która wytwarza prąd

Na targach motoryzacyjnych w Genewie firma Goodyear zaprezentowała innowacyjne opony zwane BH03 zdolne do wytwarzania prądu w trakcie jazdy. Wbudowane w nie przetworniki pozwalają wykorzystać tarcie i odkształcenia, jakim podlega ogumienie podczas poruszania się po drodze, w celu wyprodukowania energii elektrycznej i dostarczenia jej do akumulatora.

10. Opony koncepcyjne

Opony koncepcyjne Urban Crossover zaprezentowane przez firmę Goodyear cechują się futurystycznym wzornictwem, a do tego posiadają niezwykłe właściwości fizyczne – doskonale tłumią hałas i automatycznie informują samochód o swoim ciśnieniu oraz temperaturze. Dzięki temu można dopasować ich charakterystykę do bieżących warunków na drodze. Jak wiadomo wiele futurystycznych projektów nigdy nie wychodzi z fazy koncepcyjnej. W tym wypadku szansę powodzenia projektu znacznie wzrastają ponieważ stoi za nim duży producent z renomą oraz odpowiednim zapleczem.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *