TOP10: Najlepsze zdrowe ciasta FIT

Ciasta Fit Najlepsze Zdrowe TOP10

Na myśl o słodkościach buzia sama się śmieje. Kiedy dopada nas ochota na kawałek czekolady, sernik albo muffina nie ma wyjścia – musimy zaspokoić apetyt. W słodyczach nie ma nic złego, oczywiście tych przygotowanych samodzielnie. Dlatego zachęcamy Was do wypróbowania naszych propozycji. Mamy dla Was najlepsze naszym zdaniem przepisy na ciasta FIT – są pyszne, słodkie i nie przyprawiają o wyrzuty sumienia, bo składają się z samych wartościowych produktów. I nie myślcie, że ich przygotowanie będzie skomplikowane – robiliśmy każde z tych ciast, wiemy co mówimy 🙂

10. Ciasto z białej fasoli

Składniki na małą formę kwadratową/małą tortownicę
– 2 puszki białej fasoli
– 100g wiórków kokosowych
– 4 białka jaj
– 150ml mleka (możemy użyć krowiego lub roślinnego)
– kilka kropel aromatu migdałowego
– 2 łyżki słodzika/ksylitolu/cukru

Fasolę odsączamy z zalewy, przepłukujemy dokładnie pod bieżącą wodą. Pozostawiamy na sitku do lekkiego obeschnięcia. Następnie łączymy ją w misce z pozostałymi składnikami, dokładnie mieszając; jeśli masa jest bardzo rzadka, ponownie odsączamy ją na sitku, by odlać nadmiar mleka. Porcjami blendujemy ją na jednolitą masę (lepiej dzielić całość na mniejsze porcje, by blender zdołał dokładnie przetrawić masę).
Następnie przekładamy masę do formy posmarowanej odrobiną oleju. Wkładamy do piekarnika rozgrzanego do 180 st. i trzymamy w nim ok. 20-25 minut. Po tym czasie uchylamy drzwiczki piekarnika i pozostawiamy chwilę do ostudzenia, a następnie wyciągamy do całkowitego ostygnięcia na blat.

9. Ciasto z czerwonej fasoli

Składniki na małą formę kwadratową/małą tortownicę
– 2 puszki czerwonej fasoli
– 4 białka jaj
– 3 łyżki gorzkiego kakao
– 1 łyżka octu balsamicznego
– 1 ½ łyżeczki proszku do pieczenia
– ½ łyżeczki aromatu waniliowego
– 2 łyżki słodzika/cukru/miodu
– szczypta soli
– łyżka jogurtu naturalnego, jeśli będzie konieczny

Fasolę odsączamy z zalewy i przepłukujemy na sitku pod bieżącą wodą. Zostawiamy na chwilę do obeschnięcia. Dodajemy ją do reszty składników i blendujemy partiami masę, by uzyskać gładką jednolitą konsystencję. Jeśli jest zbyt ścisła, dodajemy jogurt naturalny (łyżkę do dwóch).
Formę do pieczenia smarujemy odrobiną oleju. Przekładamy do niej masę i równomiernie rozsmarowujemy. Wstawiamy do piekarnika rozgrzanego do 180 – 200 st. i pieczemy ok. 20-25 minut. Po tym czasie ciasto pozostawiamy na chwilę w otwartym piekarniku, a następnie wyciągamy je na blat do całkowitego ostygnięcia.

8.Ciasto z jabłek

Składniki na małą formę kwadratową/małą tortownicę
– 600g jabłek
– 3 szklanki mleka
– 1/2 szklanki suchej kaszy jaglanej
– cynamon
– łyżka miodu

Kaszę jaglaną gotujemy w mleku do momentu aż je wchłonie i będzie kleista.
Jabłka obieramy i ścieramy na tarce o grubych oczkach. Dodajemy do nich miód i cynamon, dokładnie mieszamy.
Dno formy smarujemy odrobiną oleju. Rozsmarowujemy równomiernie połowę ugotowanej kaszy, na niej układamy starte jabłka. Na wierzchu rozprowadzamy drugą część kaszy.
Ciasto pieczemy w temp. 200 st. ok. 20-25 minut.

7.Ciasto marchewkowe

Składniki na średnią formę
– 30 dag marchwi
– 4 jaja
– 25 dag mąki gryczanej/pełnoziarnistej/orkiszowej
– 200 ml oleju
– 50 dag orzechów laskowych (lub mieszanych laskowych, włoskich, pistacji)
– 2 łyżeczki cynamonu
– 2 łyżeczki proszku do pieczenia
– szczypta soli
– 4 łyżki miodu
– 4 łyżki rodzynek namoczonych we wrzątku ok. 30 minut

Marchew obieramy, ucieramy na tarce na dużych oczkach, zostawiamy na sitku do odsączenia ok. 5 godzin. Jajka ucieramy mikserem, dodajemy miód oraz stopniowo mąkę zmieszaną z proszkiem do pieczenia na przemian z olejem. Następnie dodajemy rozdrobnione orzechy, cynamon, rodzynki obtoczone lekko w mące, szczyptę soli. Po wymieszaniu składników dodajemy marchew i ponownie dokładnie mieszamy. Masę przekładamy do formy posmarowanej odrobiną oleju i posypanej kaszą manną, wstawiamy do piekarnika rozgrzanego do 50 st., zwiększając od razu temperaturę do 180 st. Pieczemy ok. 40-50 minut, obserwując, by nie spiekło się zbyt mocno.
Po całkowitym ostygnięciu ciasto możemy nasączyć mocnym naparem czarnej herbaty.

6.Ciasto z kaszy jaglanej

Składniki na średnią tortownicę
– 1/2 szklanki suchej kaszy jaglanej
– 3 łyżki oleju
– skórka i sok z cytryny
– szczypta soli
– 3 szklanki mleka (możemy użyć krowiego lub roślinnego)
– 2 szklanki migdałów (lub mix migdałów, słonecznika, nerkowca)
– pół szklanki suszonych moreli lud daktyli
– 3 łyżki miodu

Suszone morele lub daktyle zalewamy wrzątkiem i ostawiamy na 30 minut. Po tym czasie łączymy je ze sparzonymi migdałami i blendujemy do uzyskania kleistej masy. Możemy dodać 2 łyżki wody, jeśli masa jest zbyt ścisła. Formę wykładamy papierem do pieczenia, układamy na spód przygotowaną masę; wyrównujemy dociskając. Gotujemy kaszę jaglaną, olej, skórkę i sok cytryny, szczyptę soli i miód w 3 szklankach mleka. Kasza powinna być miękka i wchłonąć cały płyn. Po lekkim ostudzeniu masy wylewamy ją na migdałowo-owocowy spód i pozostawiamy do przestudzenia na blacie, następnie wstawiamy na kilka godzin do lodówki.

5.Ciasto jaglano – jabłkowe

Składniki na małą tortownicę
– 30 dag jabłek
– 1/2 banana
– 1/2 suchej kaszy jaglanej
– 5 daktyli
– 2 łyżki płatków migdałowych
– łyżeczka cynamonu
– 100ml wody

Obieramy jabłka i ucieramy je na tarce z dużymi oczkami. Banana i namoczone przez 30 minut we wrzątku daktyle blendujemy wraz z wodą na gładką masę. W misce mieszamy kaszę jaglaną, jabłka, masę bananowo – daktylową, płatki migdałowe i cynamon, dokładnie mieszamy. Przekładamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia, wkładamy do piekarnika rozgrzanego do 200 st. i trzymamy ok. 45-60 minut, sprawdzając, by ciasto się zbyt nie spiekło. Po tym czasie pozostawiamy na chwilę w zamkniętym piekarniku , następnie uchylamy drzwiczki. Do całkowitego ostygnięcia wykładamy ciasto na blat.

4.Tort truskawkowy bez pieczenia

Składniki na małą tortownicę
– 75dag – 1000dag truskawek
– 150g daktyli
– 2 banany
– 3 łyżki siemienia lnianego
– 6 łyżek słonecznika
– 1/2 szklanki suchej kaszy jaglanej
– 2,5 szklanki mleka

Daktyle moczymy 30 minut we wrzątku, następnie blendujemy je wraz z bananami, siemieniem i słonecznikiem na pastę. Wykładamy nią spód formy wyłożonej folią aluminiową. Kaszę jaglaną gotujemy w mleku aż będzie miękka i wchłonie cały płyn. Po ostudzeniu rozsmarowujemy na spodniej paście. Odstawiamy do wychłodzenia. Po ok. godzinie rozkładamy na wierzchu gęsto truskawki pokrojone w ćwiartki lub grube plastry.

3. Ciastko z płatkami owsianymi

Składniki na małą tortownicę
szklanka płatków owsianych
– 2 łyżki kakao
– 50g gorzkiej czekolady (70 – 90 % kakao)
– 4 łyżki rozdrobnionych orzechów laskowych, nerkowców, migdałów – do wyboru
– 2 banany
– 4 łyżki wiórków kokosowych
– łyżka oleju kokosowego
– awokado

Płatki owsiane łączymy z kakao, roztopioną czekoladą i rozdrobnionymi orzechami, chwilę razem podgrzewamy. Jeśli masa jest zbyt gęsta, dodajemy odrobinę mleka. Masę wykładamy na dno formy wyłożonej folią aluminiową. Warstwę wierzchnią przygotowujemy, blendując banany, awokado, wiórki kokosowe i łyżkę oleju kokosowego.

2.Ciasto z ryżu

Składniki na średnią tortownicę
– 600ml mleka
– skórka z cytryny
– 150g brązowego ryżu
– 100g słonecznika
– 100g migdałów
– 3 jajka
– szczypta soli
– 5 łyżek miodu/słodzika

Do gotującego się mleka ze skórką cytrynową dodajemy ryż i zmniejszamy temperaturę. Podgrzewamy pod przykryciem 40 minut, często mieszając, aż ryż zmięknie i wchłonie cały płyn. Studzimy masę, a w międzyczasie prażymy na suchej patelni słonecznik i migdały.
Żółtka rozbełtać i dodać do masy ryżowej. Następnie dodać miód, słonecznik i posiekane migdały. Białka ubić z solą na pianę i również połączyć z masą.
Formą posmarować cienko olejem, wyłożyć ciasto i piec 40 minut w piekarniki rozgrzanym do 180 stopni. Studzić je po wyjęciu w formie i przechowywać w lodówce.

1.Ciasto z kaszy gryczanej

Składniki na średnią tortownicę
– 180g kaszy gryczanej
– 4 jajka
– szczypta soli
– 25g orzechów ziemnych/pistacji
– 50g suszonej żurawiny/suszonych śliwek
– 150g gorzkiej czekolady
– 100g mąki gryczanej/orkiszowej
– 2 łyżeczki proszku do pieczenia
– 5 łyżek oleju kokosowego

Kaszę gotujemy na małym ogniu do miękkości, odsączamy i odstawiamy do wystudzenia, następnie mielimy w młynku do kawy lub blenderem. Podgrzewamy olej kokosowy i roztapiamy w nim czekoladę. Jajka ubijamy ze szczyptą soli na puszystą masę, w trakcie dodajemy roztopioną czekoladę z olejem kokosowym i rozdrobnioną kaszę. Następnie dodajemy mąkę z proszkiem do pieczenia, wszystko dokładnie mieszamy, dokładamy posiekane orzechy i żurawinę, ponownie mieszamy.
Ciasto przekładamy do blaszki posmarowanej odrobiną oleju, pieczemy 35 – 40 minut w piekarniku rozgrzanym do 180 – 200 stopni.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *